IKLAN

DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU

Raja-Raja Melayu

Raja-Raja Melayu

INILAH WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

Wasiat RAJA-RAJA dan PEMIMPIN-PEMIMPIN MELAYU yang diperbuat 51 tahun dahulu semasa MERDEKA 31 OGOS 1957
“KAMI WASIATKAN kepada zuriat keturunankami 7 PERKARA yang mana jika kamubersatu padu dan berpegang teguhkepadanya selama itulah kamu akan selama sejahtera”
PERKARA SATU•
Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
PERKARA DUA•
Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan isytihar dan simpan, selain gunung-ganang tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum yang lain.
PERKARA TIGA•
Bagi menjaga kamu dan melindungi anak-anak kamu harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU untuk membenteraskan kekacauan dalam Negara dan ancaman dari Luar Negara.
PERKARA EMPAT•
Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kadaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah Negara ini
PERKARA LIMA•
Kami tetapkan ISLAM ialah AGAMA PERSEKUTUAN
PERKARA ENAM•
Kami tetapkan juga bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU
dan
PERKARA TUJUH•
Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri SABAH dan SARAWAK.

Pilihan Juara WC 2010

21 Disember 2009

Yang lain bila lagi..??

Tidak tutup aurat, kompaun RM500


ANGGOTA penguat kuasa MPKB-BRI memeriksa peniaga dan pembantu kedai yang tidak menutup aurat di Pasar Borong Wakaf Che Yeh, Kota Bharu malam kelmarin.


KOTA BHARU - Seramai 15 peniaga dan pekerja wanita beragama Islam di Pasar Borong Wakaf Che Yeh di sini dikenakan kompaun RM500 oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) pada operasi tutup aurat di sini malam kelmarin.

Penolong Pengarah Jabatan Pembangunan Islam MPKB-BRI, Wan Sharafi Wan Mustafa berkata, mereka dikenakan tindakan tersebut kerana berpakaian tidak menutup aurat dengan sempurna.

Menurutnya, tindakan tersebut diambil mengikut Undang-undang Kecil Trade Perniagaan MPKB-BRI 1986 (pindaan 2002).

Jelas beliau, penguatkuasaan larangan mendedah aurat itu dikenakan kepada golongan peniaga yang menjalankan aktiviti perniagaan mereka di bandar ini tanpa mengira waktu.

"Operasi itu diadakan selepas mendapati ramai peniaga dan pekerja wanita beragama Islam tidak menutup aurat walaupun pekeliling bertajuk Arahan Mematuhi Etika Berpakaian telah dikeluarkan sebelum ini," katanya.

Mereka yang dikenakan tindakan itu didapati tidak memakai tudung kepala, memakai kemeja-T berlengan pendek dan ketat serta berseluar panjang ketat-kosmo.com.my

kucing-takkan kat wakaf che yeh ajer, yang kat disko, pub, kelab malam, karaoke, shopping kompleks macamana pulak?

20 Disember 2009

KAH..KAH..KAH..

Petua buat Bung dari Cacing
Cucu dan Kakak ikut Atok balik kampung masa cuti sekolah. Suka Cucu dapat balik kampung. Mana tidak. Di kampung bebas ke sana sini. Tak macam rumah mereka di bandar yang sentiasa terkongkong dalam gate berkunci.Kampung ada macam-macam permainan semulajadi. Panjat pokok, main sungai dan macam-macam gitu. Masuk kebun getah cari kelopak buah getah dan biji getah untuk dijadikan mainan. Dalam kebun kelapa sawit cari serangga kumbang dari celah-celah pokok kelapa sawit. Disimpan dalam kotak seperti binatang peliharaan. Pelepah batang pisang boleh di iris-iris tepinya dan dibunyi 'letup-letup' jadi macam machine gun. Sementara pelepeh pokok pinang boleh diduduk untuk ditarik ke sana sini. Macam-macam hiburan mainan budak kampung. Sambil tu tolong Atok dan Nenek pun seronok juga.
Satu hari Atok ajak Cucu pergi mancing di jeti tepi pantai. Di ajak ikut untuk tunjuk cara cari cacing buat umpan. Caranya dicangkul tanah yang lembab-lembab sedikit dan pecah-pecahkan tanah dengan tangan untuk cari cacing dalam tanah.
Melihat cacing keluar dari lubang-lubang, Cucu hairan dan tanya Atok macam mana cacing boleh duduk dalam lubang. Atok terangkan cacing keluar lubang untuk cari makan dan diam dalam tanah bila cuaca panas. Dia tanya Cucu, mana susah. Nak keluar lubang atau masuk lubang.Cucu jawab senang masuk lubang. Keluar susah.
Atok kata keluar senang. Masuk susah pasal nak masukkan cacing dalam cacing lagi susah dari tarik cacing keluar lubang.
Cucu tak setuju dan nak buktikan pada Atok. Dia masuk rumah dan naik ke bilik Kakak. Dibawa hair spray Kakak ke kebun. Lalu dia sembur seekor cacing dan terus jadi keras. Dengan senang ditolak cacing masuk balik tanah.
Terdiam Atok. Senyum dia lihat kepandaian Cucu menjawab. Zaman moden. Tapi senyuman Atok juga ada maksud lain.
Esok hari Kakak nak bersiap ikut Nenek pergi ke Majlis Orang Kahwin. Dia puas cari hair spray dia satu rumah.
Ditanya adiknya Cucu, dia kata dah letak balik dalam bilik.
Lalu dia tanya nenek kalau nampak.
"Ada, malam tadi Atok bawak masuk bilik. Ada dalam bilik nenek.
"Kakak tanya, "Nenek pakai ke?"
"Tak. Atok kau. Tapi dia tak pakai pada rambut."
-dipetik dari agensi husinlempoyang.

kucing-kucing dengan isteri gelak besaq bila baca menatang ni!! sori bro husin, kucing copycat...seronok gila bila baca!! KAH..KAH..KAH

10 Disember 2009

Melayu mudah ditipu..



PETALING JAYA: “Orang Melayu paling mudah ditipu,” tegas Ketua Eksekutif Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), Muhammad Sha’ani Abdullah, ketika diminta mengulas mengenai 28,080 aduan yang diterima pihaknya sepanjang 2008.
Daripada jumlah itu, katanya sebanyak 19,151 aduan daripada kaum Melayu dan kebanyakan kes yang dilaporkan itu membabitkan penipuan syarikat jualan langsung.
Malah, kebanyakan daripada kes yang dilaporkan itu membabitkan masyarakat kaum berkenaan yang tinggal di bandar serta mempunyai latar belakang akademik yang agak tinggi.
“Paling menarik kami menerima satu kes membabitkan seorang pensyarah di sebuah universiti tempatan dan dia melabur sebanyak RM20,000 untuk menyertai sebuah skim pelaburan penternakan lembu.
“Apa yang NCCC musykil pensyarah berkenaan begitu mudah menyerahkan kad kreditnya kepada sindiket berkenaan tanpa memeriksa latar belakang syarikat terbabit,” katanya ketika ditemui pada majlis makan tengah hari bersama media, di sini, semalam.
Turut hadir pada majlis berkenaan ialah Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk N Marimuthu; Ketua Pegawai Operasi Fomca, S Piarapakaran; Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan Pengguna, Datuk Paul Selvaraj dan Ketua Pegawai Eksekutif Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman.
Sha’ani yang juga Setiausaha Agung Fomca berkata, kes membabitkan pensyarah itu berjaya diselesaikan kurang daripada 24 jam kerana tindakan pantas mangsa yang melaporkan perkara berkenaan kepada pihak NCCC.
Walaupun jumlah laporan yang diterima itu agak tinggi berbanding tahun sebelumnya, ia bukanlah ukuran untuk memberitahu orang ramai bahawa masyarakat Melayu di negara ini terlalu mudah ditipu dan dipermainkan.
Tetapi ia menunjukkan kaum berkenaan sudah mula sedar mengenai kepentingan serta hak sebagai seorang pengguna yang bijak.-hmetro.com.my

kucing-biaq padan muka depa..

Bila lawak tak kena tempat..

Nabil berlawak depan JPJ




KALAULAH Marilyn ni pakai gigi palsu, pasti berderai-derai gigi palsu Marilyn tertanggal gara-gara ketawakan kisah yang baru Marilyn dengar tentang Raja Lawak kedua kita, si Nabil Ahmad.

Marilyn tak hairan kalau Nabil buat lawak dalam majlis atau program TV tapi yang buat Marilyn pecah perut bila teman Marilyn, Cik Timah Sendat dalam pejabat Marilyn cakap yang Nabil sempat buat lawak masa kena tahan abang-abang JPJ dalam satu sekatan jalan raya baru-baru ini.

Ketika ditahan di Dataran Merdeka, Nabil menunggang motosikal berkuasa besar miliknya.

Yang kelakarnya bila ditahan Nabil bukan sahaja serahkan kad pengenalan dan lesen memandu terkininya bahkan semua lesen memandunya termasuklah lesen L dan lesen-lesen yang tamat tempoh.

Kata Nabil, kalau JPJ benarkan, dia nak mohon lesen memandu untuk tempoh sehingga 2020. Ada ke orang lain berani buat lawak begitu?

Kalau Marilynlah, salah ke tak salah, nampak je JPJ atau polis trafik buat sekatan, perut dah menggelegak menahan takut.

Yang buat tak tahan lagi, Nabil siap buat alasan kenapa dia sudi berhenti masa kena tahan.

"Kalau encik-encik JPJ ni yang tahan, tak nak saya berhenti. Tapi saya berhenti ni pun sebab Cik Murni kita ni jer," seloroh Nabil sambil menunjukkan isyarat kepada seorang anggota JPJ wanita bernama Murni yang cantik molek di situ.

Nabil oh Nabil, kamu memang pelawak. Sampai abang-abang JPJ pun tak boleh nak serius bila berdepan kamu. Lawak, lawak juga tapi nasib baiklah, Nabil tak kena tahan sebab nombor plat motosikalnya tidak menepati skala JPJ. Dia cuma diberi peringatan sahaja-kosmo.com.my

kucing-saman ajer mamatu tu, En. JPJ..

Kor Ming biadab - Ibrahim

KUALA LUMPUR 9 Dis. - Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menyifatkan Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming sebagai biadab apabila mengungkit perbelanjaan kerajaan dalam membina masjid di seluruh negara.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, tindakan Kor Ming dilihat mahu menyalakan api dalam sekam kerana beliau menyentuh hal ehwal agama Islam yang tertakluk di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu.

Tegasnya, tiada sesiapa pun berhak membangkitkan soal peruntukan untuk membina masjid walaupun atas tujuan meminta peruntukan yang lebih bagi aktiviti agama lain.

''Dia (Kor Ming) boleh mendesak kerajaan beri peruntukan lebih untuk kegiatan agama lain, tetapi dia tidak boleh pada masa sama membandingkan peruntukan yang diberi kerajaan untuk pembinaan masjid.

''Bila itu berlaku apatah lagi dibuat di luar Parlimen, maka ia sudah menjadi hasutan selain satu kenyataan politik yang cuba menimbulkan pergaduhan agama. Ini ibarat menyalakan api dalam sekam," katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen di sini hari ini.

Bil elektrik akan naik lagi??


Tarif baru elektrik tunggu kelulusan

PUTRAJAYA: Tarif elektrik baru mungkin diperkenalkan Januari depan jika diluluskan kabinet, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.

Beliau berkata, Tenaga Nasional Berhad sudah mengemukakan permohonan untuk menaikkan tarif elektrik, namun kementerian masih mengkaji mengenainya sebelum dikemukakan kepada kabinet.

"Tarif ini dikaji semula setiap enam bulan sejajar dengan harga minyak, tetapi sama ada tarif baru akan dikenakan atau tidak, bergantung kepada kabinet," katanya pada perhimpunan bulanan kementerian dan sambutan Hari Inovasi di sini, semalam.

Chin berkata, kabinet akan mengambil kira semua perkara sebelum meluluskan tarif baru.

"Adalah perkara biasa untuk TNB meminta kenaikan tarif elektrik oleh kerana kenaikan kos dan sebagainya, tapi kabinet melihat situasi keseluruhan termasuk keadaan ekonomi dan kemampuan rakyat untuk membayar," katanya.

kucing-sepatutnya TNB memikirkan terlebih dahulu sebelum mengemukakan cadangan kepada kabinet. Kucing rasa, TNB tidak perlu untuk menunggu kabinet membuat keputusan, ia sepatutnya menjadi sebahagian daripada Corporate Social Responcesibility (Tanggungjawab Sosial Korporat) yang telah dibangkitkan oleh YAB Perdana Menteri.
Hukumnya mudah, kalau tarif elektrik naik, harga barang dan perkhidmatan akan naik. Tak kira sama barang atau perkhidmatan tersebut menggunakan elektrik atau tidak.

09 Disember 2009

Bila Cha Ya Nun Alif Mula Mempersoal Tentang Masjid..

Kor Ming persoal kerajaan bina banyak masjid

KUALA LUMPUR 8 Dis. – Seorang ahli Parlimen DAP hari ini mempersoalkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM748.26 juta bagi membina 611 buah masjid bagi tempoh 2000 hingga 2008 sedangkan pada masa sama kerajaan gagal membina rumah ibadat bagi agama lain untuk tempoh yang sama.

Ahli Parlimen Taiping yang juga Timbalan Bendahari Agung DAP, Nga Kor Ming berkata, walaupun mengalu-alukan usaha kerajaan memartabatkan agama Islam tetapi pada masa sama berasa kesal kerana rakyat bukan Islam telah dianaktirikan sedangkan mereka juga adalah pembayar cukai.

Beliau yang juga Setiausaha DAP Perak berkata, sebab itu kerajaan Pusat harus belajar daripada kerajaan campuran DAP, Pas dan PKR di Perak dahulu serta kerajaan Pas Kelantan yang membenarkan pembinaan tokong terbesar di Asia Tenggara walaupun turut memartabatkan Islam.

“Dan kerajaan pakatan pembangkang di Perak ketika memerintah dulu banyak menawarkan tapak tanah kepada kuil-kuil Hindu, gereja dan tokong supaya rakyat penganut agama tersebut tidak merana dan berasa terpinggir,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan yang diedarkan di pusat media Parlimen di sini hari ini.

Menurut Kor Ming, walaupun kerajaan menguar-uarkan slogan 1Malaysia namun adalah jelas gagasan tersebut adalah janji manis yang berupa cakap kosong sahaja.

Katanya, ini berdasarkan jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop terhadap soalan dikemukakan beliau bahawa kerajaan telah menggunakan tabung wang rakyat sebanyak RM748.26 juta untuk membina masjid melalui peruntukan khas Perdana Menteri.

‘‘Bagaimanapun tidak ada perancangan yang bersistem, struktur dan agihan peruntukan adil diberikan kepada penganut agama bukan Islam.

‘‘Menurut jawapan kerajaan, kerajaan Persekutuan hanya memperuntukkan RM9 juta untuk bantuan kepada semua institusi ibadat bukan Islam dalam tempoh 2003 hingga 2008 iaitu satu jumlah 1.2 peratus sahaja,” jelasnya.

Kor Ming menegaskan, prinsip pertama Rukun Negara adalah Kepercayaan Kepada Tuhan dan oleh itu semua rakyat Malaysia termasuk rakyat bukan beragama Islam harus menerima ajaran agama yang betul.

Menurut beliau, justeru adalah menjadi tanggungjawab kerajaan membantu pembangunan pendidikan rohani rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam juga.

‘‘Semua rakyat adalah pembayar cukai, adalah tidak adil penganut agama bukan Islam dianaktirikan,” jelasnya-utusan.com.my

kucing-selama kucing hidup ni, inilah kali pertama ada manusia yang mempersoalkan tentang pembinaan masjid. Apakah dia lupa yang telah termaktub di dalam perlembagaan bahawa agama islam itu adalah agama rasmi persekutuan, tetapi bangsa lain bebas mengamalkan agama anutan mereka sendiri. Sejak kebelakangan ini, ramai bangsa C dan I telah mula mempersoalkan tentang agama ISLAM. Memula dulu bantah laungan azan, lepas tu mempermainkan tulisan jawi, la ni nak persoal bina masjid. Siapa mereka nak persoal perkara sebegini? selama ini pun kerajaan tidak pernah menghalang depa bina kuil atau rumah ibadat yang lain. Melalui kenyataan di atas, jelas menunjukkan yang kerajaan tak pernah halang bina wat siam terbesar di kelantan. So, kenapa nak persoalkan pembinaan masjid pula? Jangan cuba jolok sarang tebuan..

05 Disember 2009

UINDIAN KUMPULAN WORLD CUP 2010


kucing-dimanakan pasukan pilihan sahabat akan beraksi kelak??

02 Disember 2009

10 terbaik eropah bah.2

6. Kaka

7. Zlatan Ibrahimovic

8. Wayne Rooney

9. Didier Drogba

10. Steven Gerrard

10 terbaik eropah bah. 1

1. Lionel Messi

2. Cristiano Ronaldo

3. Xavi Hernandez

4. Andreas Iniesta

5. Samuel Eto'o

Keputusannya...

Anwar tetap dibicara


Mahkamah tolak permohonan batal tuduhan meliwat

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini semalam menolak permohonan Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, untuk mengetepikan dan membatalkan tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Sehubungan itu, mahkamah menetapkan perbicaraan kes berkenaan selama sebulan bermula 25 Januari depan.

kucing-rakyat telah lama menanti apakah keputusannya nanti. janganlah ada dalih dalih lagi, tangguh-tangguh lagi...