-
Pilihan Juara WC 2010
10 Disember 2009
Melayu mudah ditipu..
PETALING JAYA: “Orang Melayu paling mudah ditipu,” tegas Ketua Eksekutif Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), Muhammad Sha’ani Abdullah, ketika diminta mengulas mengenai 28,080 aduan yang diterima pihaknya sepanjang 2008.
Daripada jumlah itu, katanya sebanyak 19,151 aduan daripada kaum Melayu dan kebanyakan kes yang dilaporkan itu membabitkan penipuan syarikat jualan langsung.
Malah, kebanyakan daripada kes yang dilaporkan itu membabitkan masyarakat kaum berkenaan yang tinggal di bandar serta mempunyai latar belakang akademik yang agak tinggi.
“Paling menarik kami menerima satu kes membabitkan seorang pensyarah di sebuah universiti tempatan dan dia melabur sebanyak RM20,000 untuk menyertai sebuah skim pelaburan penternakan lembu.
“Apa yang NCCC musykil pensyarah berkenaan begitu mudah menyerahkan kad kreditnya kepada sindiket berkenaan tanpa memeriksa latar belakang syarikat terbabit,” katanya ketika ditemui pada majlis makan tengah hari bersama media, di sini, semalam.
Turut hadir pada majlis berkenaan ialah Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk N Marimuthu; Ketua Pegawai Operasi Fomca, S Piarapakaran; Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan Pengguna, Datuk Paul Selvaraj dan Ketua Pegawai Eksekutif Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman.
Sha’ani yang juga Setiausaha Agung Fomca berkata, kes membabitkan pensyarah itu berjaya diselesaikan kurang daripada 24 jam kerana tindakan pantas mangsa yang melaporkan perkara berkenaan kepada pihak NCCC.
Walaupun jumlah laporan yang diterima itu agak tinggi berbanding tahun sebelumnya, ia bukanlah ukuran untuk memberitahu orang ramai bahawa masyarakat Melayu di negara ini terlalu mudah ditipu dan dipermainkan.
Tetapi ia menunjukkan kaum berkenaan sudah mula sedar mengenai kepentingan serta hak sebagai seorang pengguna yang bijak.-hmetro.com.my
kucing-biaq padan muka depa..
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan