IKLAN


DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU

Raja-Raja Melayu

Raja-Raja Melayu

INILAH WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

Wasiat RAJA-RAJA dan PEMIMPIN-PEMIMPIN MELAYU yang diperbuat 51 tahun dahulu semasa MERDEKA 31 OGOS 1957
“KAMI WASIATKAN kepada zuriat keturunankami 7 PERKARA yang mana jika kamubersatu padu dan berpegang teguhkepadanya selama itulah kamu akan selama sejahtera”
PERKARA SATU•
Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
PERKARA DUA•
Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan isytihar dan simpan, selain gunung-ganang tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum yang lain.
PERKARA TIGA•
Bagi menjaga kamu dan melindungi anak-anak kamu harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU untuk membenteraskan kekacauan dalam Negara dan ancaman dari Luar Negara.
PERKARA EMPAT•
Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kadaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah Negara ini
PERKARA LIMA•
Kami tetapkan ISLAM ialah AGAMA PERSEKUTUAN
PERKARA ENAM•
Kami tetapkan juga bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU
dan
PERKARA TUJUH•
Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri SABAH dan SARAWAK.

Pilihan Juara WC 2010

10 Disember 2009

Melayu mudah ditipu..



PETALING JAYA: “Orang Melayu paling mudah ditipu,” tegas Ketua Eksekutif Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), Muhammad Sha’ani Abdullah, ketika diminta mengulas mengenai 28,080 aduan yang diterima pihaknya sepanjang 2008.
Daripada jumlah itu, katanya sebanyak 19,151 aduan daripada kaum Melayu dan kebanyakan kes yang dilaporkan itu membabitkan penipuan syarikat jualan langsung.
Malah, kebanyakan daripada kes yang dilaporkan itu membabitkan masyarakat kaum berkenaan yang tinggal di bandar serta mempunyai latar belakang akademik yang agak tinggi.
“Paling menarik kami menerima satu kes membabitkan seorang pensyarah di sebuah universiti tempatan dan dia melabur sebanyak RM20,000 untuk menyertai sebuah skim pelaburan penternakan lembu.
“Apa yang NCCC musykil pensyarah berkenaan begitu mudah menyerahkan kad kreditnya kepada sindiket berkenaan tanpa memeriksa latar belakang syarikat terbabit,” katanya ketika ditemui pada majlis makan tengah hari bersama media, di sini, semalam.
Turut hadir pada majlis berkenaan ialah Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk N Marimuthu; Ketua Pegawai Operasi Fomca, S Piarapakaran; Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan Pengguna, Datuk Paul Selvaraj dan Ketua Pegawai Eksekutif Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman.
Sha’ani yang juga Setiausaha Agung Fomca berkata, kes membabitkan pensyarah itu berjaya diselesaikan kurang daripada 24 jam kerana tindakan pantas mangsa yang melaporkan perkara berkenaan kepada pihak NCCC.
Walaupun jumlah laporan yang diterima itu agak tinggi berbanding tahun sebelumnya, ia bukanlah ukuran untuk memberitahu orang ramai bahawa masyarakat Melayu di negara ini terlalu mudah ditipu dan dipermainkan.
Tetapi ia menunjukkan kaum berkenaan sudah mula sedar mengenai kepentingan serta hak sebagai seorang pengguna yang bijak.-hmetro.com.my

kucing-biaq padan muka depa..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan