IKLAN


DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU

Raja-Raja Melayu

Raja-Raja Melayu

INILAH WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

Wasiat RAJA-RAJA dan PEMIMPIN-PEMIMPIN MELAYU yang diperbuat 51 tahun dahulu semasa MERDEKA 31 OGOS 1957
“KAMI WASIATKAN kepada zuriat keturunankami 7 PERKARA yang mana jika kamubersatu padu dan berpegang teguhkepadanya selama itulah kamu akan selama sejahtera”
PERKARA SATU•
Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
PERKARA DUA•
Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan isytihar dan simpan, selain gunung-ganang tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum yang lain.
PERKARA TIGA•
Bagi menjaga kamu dan melindungi anak-anak kamu harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU untuk membenteraskan kekacauan dalam Negara dan ancaman dari Luar Negara.
PERKARA EMPAT•
Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kadaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah Negara ini
PERKARA LIMA•
Kami tetapkan ISLAM ialah AGAMA PERSEKUTUAN
PERKARA ENAM•
Kami tetapkan juga bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU
dan
PERKARA TUJUH•
Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri SABAH dan SARAWAK.

Pilihan Juara WC 2010

20 Disember 2009

KAH..KAH..KAH..

Petua buat Bung dari Cacing
Cucu dan Kakak ikut Atok balik kampung masa cuti sekolah. Suka Cucu dapat balik kampung. Mana tidak. Di kampung bebas ke sana sini. Tak macam rumah mereka di bandar yang sentiasa terkongkong dalam gate berkunci.Kampung ada macam-macam permainan semulajadi. Panjat pokok, main sungai dan macam-macam gitu. Masuk kebun getah cari kelopak buah getah dan biji getah untuk dijadikan mainan. Dalam kebun kelapa sawit cari serangga kumbang dari celah-celah pokok kelapa sawit. Disimpan dalam kotak seperti binatang peliharaan. Pelepah batang pisang boleh di iris-iris tepinya dan dibunyi 'letup-letup' jadi macam machine gun. Sementara pelepeh pokok pinang boleh diduduk untuk ditarik ke sana sini. Macam-macam hiburan mainan budak kampung. Sambil tu tolong Atok dan Nenek pun seronok juga.
Satu hari Atok ajak Cucu pergi mancing di jeti tepi pantai. Di ajak ikut untuk tunjuk cara cari cacing buat umpan. Caranya dicangkul tanah yang lembab-lembab sedikit dan pecah-pecahkan tanah dengan tangan untuk cari cacing dalam tanah.
Melihat cacing keluar dari lubang-lubang, Cucu hairan dan tanya Atok macam mana cacing boleh duduk dalam lubang. Atok terangkan cacing keluar lubang untuk cari makan dan diam dalam tanah bila cuaca panas. Dia tanya Cucu, mana susah. Nak keluar lubang atau masuk lubang.Cucu jawab senang masuk lubang. Keluar susah.
Atok kata keluar senang. Masuk susah pasal nak masukkan cacing dalam cacing lagi susah dari tarik cacing keluar lubang.
Cucu tak setuju dan nak buktikan pada Atok. Dia masuk rumah dan naik ke bilik Kakak. Dibawa hair spray Kakak ke kebun. Lalu dia sembur seekor cacing dan terus jadi keras. Dengan senang ditolak cacing masuk balik tanah.
Terdiam Atok. Senyum dia lihat kepandaian Cucu menjawab. Zaman moden. Tapi senyuman Atok juga ada maksud lain.
Esok hari Kakak nak bersiap ikut Nenek pergi ke Majlis Orang Kahwin. Dia puas cari hair spray dia satu rumah.
Ditanya adiknya Cucu, dia kata dah letak balik dalam bilik.
Lalu dia tanya nenek kalau nampak.
"Ada, malam tadi Atok bawak masuk bilik. Ada dalam bilik nenek.
"Kakak tanya, "Nenek pakai ke?"
"Tak. Atok kau. Tapi dia tak pakai pada rambut."
-dipetik dari agensi husinlempoyang.

kucing-kucing dengan isteri gelak besaq bila baca menatang ni!! sori bro husin, kucing copycat...seronok gila bila baca!! KAH..KAH..KAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan