IKLAN


DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU

Raja-Raja Melayu

Raja-Raja Melayu

INILAH WASIAT RAJA-RAJA MELAYU

Wasiat RAJA-RAJA dan PEMIMPIN-PEMIMPIN MELAYU yang diperbuat 51 tahun dahulu semasa MERDEKA 31 OGOS 1957
“KAMI WASIATKAN kepada zuriat keturunankami 7 PERKARA yang mana jika kamubersatu padu dan berpegang teguhkepadanya selama itulah kamu akan selama sejahtera”
PERKARA SATU•
Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
PERKARA DUA•
Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan isytihar dan simpan, selain gunung-ganang tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum yang lain.
PERKARA TIGA•
Bagi menjaga kamu dan melindungi anak-anak kamu harta hak milik kamu, kami tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU untuk membenteraskan kekacauan dalam Negara dan ancaman dari Luar Negara.
PERKARA EMPAT•
Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kadaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah Negara ini
PERKARA LIMA•
Kami tetapkan ISLAM ialah AGAMA PERSEKUTUAN
PERKARA ENAM•
Kami tetapkan juga bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU
dan
PERKARA TUJUH•
Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri SABAH dan SARAWAK.

Pilihan Juara WC 2010

08 Julai 2009

PPSMI DIMANSUH...

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran Malaysia telah mengumumkan bahawa kabinet telah bersetuju untuk memansuhkan PPSMI secara beransur-ansur mulai tahun 2012. Pengajaran subjek sains akan menggunakan Bahasa Melayu di SK, dan Bahasa Ibunda masing masing di SKC dam SKT.

kucing-eloklah, tapi kenapa hendak tunggu sampai 2012? mungkin ada rasionalnya..

1 ulasan:

  1. Keputusan memansuhkan PPSMI oleh kerajaan umpama luah mati bapak telan mati mak...

    ada pro dan contra nya... Keputusan kerajaan untuk tidak memansuh PPSMI dengan serta merta adalah demi mengelak kekeliruan murid2 yang sedang mengikuti suktan pelajaran yg telah sedia digunakan..

    Begitu juga dengan guru2 yg perlu untuk mengikuti kursus untuk penggunaan kurikulum baru kelak dalam bahasa Melayu, Cina dan India.. Pengalaman perlaksanaan PPSMI yg dilihat agak terburu2 pada masa lalu harus dijadikan iktibar...

    Setelah sekian lama perkara ini telah dibincangkan pasti ada sebab yg munasabah mengapa perlu PPSMI dimansuhkan pada 2012.

    BalasPadam